Výtvarník Ľubomír Korenko zažíva, čo máloktorý z výtvarníkov. Návštevníci výstavy jeho obrazov ich vedia dať do pohybu, a to doslova!
Ide o zážitok, ktorý do Tatranskej Polianky privádza aj ľudí, ktorí bežne až tak výtvarnému umeniu neholdujú. Rovnako stovky detí, ktoré by inak do galérie vstúpili asi až v neskoršom veku.
V čom spočíva to čaro oproti bežným výstavám? V Poliankove si do ruky zoberiete tablet s nainštalovanou aplikáciou. Namierite ho k obrazu a na obrazovke začne akoby pokračovať jeho príbeh. Postavy a zvieratá sa začnú hýbať, rôzne predmety lietať, premiestňovať sa, či pribúdať.
Zavolal mu spolužiak
Popradského výtvarníka Korenka pre projekt oslovil jeho spolužiak Marián Aštáry, jeden z dvojice zakladateľov Poliankova a Tricklandie. „Či by sme neurobili takú výstavu, kde by som dal svoje maľby a tricklanďácki grafici ich cez aplikáciu dajú do pohybu. Samozrejme, že som súhlasil,“ spomína.
Voľná ruka
Ľuboš grafikovi do práce nehovoril. „Mal úplne voľnú ruku, nápady som s ním nekonzultoval. Pre mňa to bolo veľmi zaujímavé. Pri abstraktnejších obrazoch som sa mohol dozvedieť, čo v nich ľudia vidia a ako ich vnímajú,“ vyznáva sa Korenko.
Azda najväčšie prekvapenie zažil pri svojom obľúbenom Van Goghovi, keď sa za ním v pozadí na poli objavil traktor. Grafik Ľuboš Bukovinský reaguje, že strojom chcel vyjadriť kontrast dneška a minulosti. Dostať nápad bola tá ľahšia časť projektu. „Fuška bola neskôr technicky veci dokončiť v programoch. Ľubo Korenko ale poskytol inšpiratívne podklady,“ hovorí Bukovinský.
Deti majú Fénixa
Korenkovi sa páčia aj ďalšie pohyblivé výtvory, ako vták Fénix začne lietať, popradské námestie ožívať zeleňou, ako sa vlk na obraze rozbehne. Dodáva, že návštevníci sa veľmi dožadujú aj pohybov ženy na obraze „Nahá Maja“. „Keby aspoň žmurkla okom. Som zvedavý, čo vymyslia pri tejto maľbe,“ smeje sa.
Novinky v januári
Dobrá správa znie, že na výstave pribudnú ďalšie „pohyblivé“ obrazy. „Chceme sa zamerať ešte viac na tatranské motívy. Napríklad na chaty, aby výstava ladila s miestom,“ prezrádza Korenko. Tatranská Polianka je totiž východzím miestom túr na Sliezsky dom a Gerlach. Možnosť spojiť horský výlet s návštevou digitálnej galérie je akousi DNA Poliankova. V budúcnosti Korenko nevylučuje podobný projekt aj v 3D.
Ľuba povzbudzujú ohlasy. „Mám informácie, že ľudia sa z výstavy tešia. Ukazuje sa, že takéto formáty veľmi približujú umenie ľuďom.“ Páči sa mu, že otvorenie Poliankova oživuje život v Tatranskej Polianke.
Ako sa rodí nápad?
Autori nevedia o podobnej výstave inde vo svete. Je dosť možné, že Tatranci vymysleli nový výtvarný podžáner. „Tieto aplikácie sa nazývajú rozšírená realita. My sme ich videli v marketingu, napríklad pri prezentácii stavebných projektov. Tá naša inovácia je asi v tom, že nás ich napadlo využiť aj pri umení,“ hovorí zakladateľ Tricklandie Marián Bizub.
Impulzom pre vznik Ľubošovej výstavy boli tiež skúsenosti zo smokoveckej Tricklandie. „Tam sme videli, ako to skvelo funguje. Mobil má dnes každý. Pomocou neho sa ľudia radi zapájajú do výstavy cez technológie, ktoré sú im blízke,“ spresnil Marián Bizub.
Popri Korenkovej výstave „Tajný svet v obrazoch“ v Poliankove túto zimu nájdete aj „Dialóg s Planétou.“ Expozícia nás pomocou digitálnych vizualizácií uvádza do filmovej tvorby Pavla Barabáša.
Kto je Ľubo Korenko?
- Vyštudoval dizajn na Fakulte umení v Košiciach pod vedením docenta Tadeusza Blonského.
- Istý čas tvoril a vystavoval v britskej umeleckej skupine Warwickshire Artists.
- Jeho obľúbeným médiom je akvarel.
Text a foto: Tomáš Tišťan