Peter Vykoupil: Príbeh lyžiarskeho servismana. Fyzika, aj pretekanie. Tajomstvá, ktoré ešte možno o servise neviete.

 

Rozhovor, na ktorý sa Modrá lanovka od leta tešila.

 

Ako k tomu dôjde, že niekto sa stane lyžiarsky servisman?
Tým, že som rodený Tatranec a odmalička lyžujem, tiež som pretekal, lyže ma vždy fascinovali. Videl som zblízka tú prípravu, ako sa brúsia, voskujú … no a tak chýbalo veľmi málo, aby som do toho servisu skočil (smiech).

Treba mať na servis lyží i talent?
Určite pomôže zmysel pre detail a cit, a treba byť aspoň trocha manuálne zručný. Hodí sa, ak sám veľa lyžuješ, lebo tak najlepšie vieš, čo je tvojím cieľom, čo, prečo a ako na lyžiach robiť.

Baví ťa to?
Jasné! O tom rozprávam. Ak by som od detstva intenzívne nelyžoval, servisu by som sa asi ťažko mohol venovať.

Intersport GálfyPeter sa okolo lyží ale aj servisu obšmieta od materskej škôlky

 

Je to ale, predpokladám, sezónna robota?
Ja som v dielni celoročne, v lete robím servis bicyklov. V športovej terminológii by sme to mohli nazvať doplnková letná disciplína (smiech).

Keď povieme lyžiarsky servis, čo všetko to zahŕňa?
Ide o nespočetne veľa činností. Popri najzákladnejších službách, ktoré bežne uvádzajú reklamné letáky, sa stretávame aj s vyslovenými špecialitami. Ak dôjde napríklad k vytrhnutiu hrany lyže, alebo ku diere do sklznice, prichádza na rad vysekávanie sklzníc, vlepovanie a podobne.

ChopokBez servisu môže byť v lepšom prípade lyžovanie trápenie, v tom horšom môže byť nebezpečné.

 

Aký veľký je rozdiel medzi servisom pre športového a rekreačného lyžiara?
Úplným základom servisu lyží je hrana lyže. Na nej leží aj odpoveď na túto otázku. Športoví lyžiari potrebujú ostrú hranu 88 stupňov a menej, rekreační zase tupejšiu, ktorá ide viac k pravému uhlu. Inak povedané, čím zdatnejší lyžiar, tým potrebuje ostrejšiu hranu. Naopak, ak neovládaš lyže dokonale, príliš ostrá hrana ti spôsobí trápenie, stratíš nad nimi kontrolu.

V stupňoch som veru odpoveď nečakal (smiech…). Vedia ľudia odhadnúť, akú ostrosť potrebujú?
Muži v tomto smere zvyknú svoje sily preceňovať a ženy zase podceňovať. My to ale pár otázkami vieme celkom presne určiť, čo kto potrebuje.

Prečo práve hrana je stredom pozornosti servismana?
Lebo hrana vedie lyžu. Ak je tupá, nemáš pôžitok z jazdy. O to viac, ak často lyžuješ na umelom snehu, ktorý je tvrdší.

Koľkokrát je vhodné doniesť počas sezóny lyže do servisu?
Moja rada, ktorá sa dá azda ľahko zapamätať je, servis lyží začína v momente po skončení sezóny. Vtedy ich treba doniesť a pripraviť na ďalšiu. Zároveň sa žehličkou a voskom zažehlia na hrubo a tak na čas zakonzervujú.

Mohli by sme to nazvať akési „zaletnenie“ lyží?
Áno, presne tak. A potom pred novou sezónou ich treba znova doniesť, my v podstate len stiahneme hrubý vosk a môže sa ísť lyžovať.

Čo sa stane, ak sa to takto neurobí? Lyže sa hneď po skončení sezóny položia na povalu?
To je azda aj najčastejší problém, s ktorým sa stretávam. Sklznica ostane suchá, zvetráva, stráca kĺzavosť. Dá sa to dokonca vidieť aj vizuálne.

Ako?
Z čiernej farby zosivie, zafarbí sa do biela. Aby si zachovala želané vlastnosti, musí ostať impregnovaná.

Ak urobím túto chybu, že z poslednej lyžovačky dám lyže rovno do pivnice, dá sa to ešte zachrániť?
Áno, netreba sa báť. Ale výhodnejší je tento postup.

Po skončení sezóny teda brúsite rovno aj hrany?
Presne tak. Na začiatku tej ďalšej sú spodná i bočná hrana už pripravené.
Ak ale lyžuješ pravidelne celú zimu dva až trikrát za týždeň, brúsenie je nevyhnutné viackrát za sezónu. To isté platí o vosku.


Voskovačka. Aby ste sa doma nemuseli trápiť so starou žehličkou.


A takto vyzerá hlavné mesto Petrovho kráľovstva.

 

Ako vyberáte vosky?
V 90-ich percentách prípadov na naše tatranské pomery postačí univerzálny vosk s rozpätím od mínus desať do plus desať stupňov Celzia. Ak ale prituhne k mínus 20, alebo na jarnej lyžovačke teplota vyskočí výrazne nad plus, treba iný vosk. Lebo inak sa sneh na lyžu bude lepiť, tá nebude kĺzať a to je to posledné, čo chceš.

Keby si chcel niekto lyže navoskovať sám, dodáš mu odvahu, alebo je to skôr risk?
Práve voskovanie ako také nie je nič zložité, potrebuješ len staršiu žehličku. Dilema je skôr v tom, či si ochotný urobiť doma neporiadok a ten zápach, ktorý s ním prichádza (smiech ..).

Riziko poškodenia lyže teda nie je?
Ak vypečieš žehličku na vysokú teplotu a budeš ju držať na jednom mieste, tak aj áno. Samozrejme, ten náš grif nám pomáha aj pri voskovaní, máme k nemu i špeciálne škrabky na sťahovanie vosku, mosadzné a nylónové kefy na doleštenie, ktoré celý úkon uľahčujú.

Kým si sa stal fachmanom, zničil si veľa lyží?
Myslím, že ani jednu. Mal som to naozaj odkukané od detstva z pretekov. Treba len dávať pozor, napríklad pri práci so strojom. Tam hrozí, ak lyžu netlačíš proti kotúču dostatočne, môže ju na jednom mieste obrúsiť viac, ako by malo.

Umenie majstra je tlačiť tou správnou silou na kotúč.

 

Stroje sú pre teba veľká pomoc?
Samotné brúsenie hrán by sa dalo zvládnuť aj ručne, ale so sklznicami by bol problém. Riziko, že by sklznica bola výrazne vystúpená nad hranami, by sa zvýšilo a to už by sa lyžovalo veľmi zle, aj keď v špecifických prípadoch sa schválne robí podbrus spodnej hrany.

Tým, že dnes sa na lyže viazanie už iba nasúva, odbudla vám robota s touto časťou servisu?
Áno, u 90 percent lyží, ktoré sa dnes predávajú, je tomu tak. Robotu s viazaním ale máme, lebo na skialpoch ho treba stále vŕtať a popularita skialpinizmu neuveriteľne rastie.

Skialpinizmus naberá na popularite. Čuduje sa tomu niekto pri takomto pohľade?

 

Čo je kľúčové pri viazaní?
Umiestnenie na lyžu musí rešpektovať ťažisko, na to máme šablóny. Ak sa od neho odchýliš, menia sa jazdné vlastnosti k horšiemu. Najhoršie je, ak viazanie je na jednej a druhej lyži na inom mieste.

Aká odchýlka od ťažiska sa dá ešte tolerovať?
Ak sa niekto pomýli do nejakého pol až jedného centimetra, to ešte na svahu ako rekreačný lyžiar nemusíš pocítiť. Do určovania, kde položiť viazanie, samozrejme veľmi hovorí i daná lyžiarska disciplína.

Ako?
Pri akrobatickom lyžovaní napríklad ideš na lyžiach aj dozadu, preto viazanie s ťažiskom môže byť viac v strede lyže.

Servis snoubordov je rádovo náročnejší ako lyží. Vážite si to, snoubordisti !? 🙂

 

Poďme na ďalšiu činnosť, vypekanie papúč. Tu ide o čo?
Každá lyžiarka má vlastnú tvrdosť materiálu a šírku v oblasti kĺbov a palcov. Niekedy to ľudia veľmi neriešili, lyžiarky boli typizované a rovnaké pre všetkých. Čas ale ukázal, že pri lyžovaní je dôležité mať komfort aj v lyžiarke.

O akom pohodlí hovoríme?
Pri pretekoch musí byť lyžiarka čo najužšia, najpevnejšia, teda aj dostatočne tvrdá, aby sa cez ňu zbytočne pri manévrovaní nestrácal prenos sily z nohy na lyžu. Pretekár, ktorého jazda trvá minútu, to vydrží. Ak si ale kúpiš denný skipas za 40 eur, chceš to využiť. Vtedy potrebuješ obuv, v ktorej budeš v pohode celý deň.

V čom býva problém?
Na nohách máme rôzne anomálie, 90 percent z nás má jednu nohu kratšiu ako druhú, iní bojujeme s rôznymi výrastkami a zakriveniami palcov, často sú to aj následky zranení. Vtedy upravená lyžiarka na mieru prináša veľký rozdiel, jednoducho nemusíš sa po dvoch jazdách vyzúvať.

Ako lyžiarky upravujete?
Väčšina lyžiarok je dnes formovateľná. Vonkajší skelet sa zahreje v peci a po vybratí dá človek do neho nohu, počká istý čas a lyžiarka naberie želaný tvar, prispôsobený jeho nohe. Niekedy sme to robili iba s papučkami v lyžiarke, dnes už aj s ňou samotnou.

Ako dlho to všetko trvá?
Zahriatie v peci asi 15 minút, taký istý čas lyžiarku pri ochladzovaní treba mať obutú.

Nohu si človek pri tom nepopáli?
Nie, po vybratí z pece teplota už nie je taká vysoká. Ide len o to, aby sa lyžiarka dostala do akéhosi rozťahovacieho stavu.

Je táto služba populárna?
Slováci ju začínajú viac a viac spoznávať. Je otázkou času, kedy po papuči a lyžiarke takto budeme upravovať aj vložky v lyžiarke. To pomôže najmä ľuďom, ktorí majú ploché nohy, alebo príliš vysokú klenbu.

Tavná pištoľ a kofixové tyčinky sú zázračný recept na veľké ryhy v sklznici.

 

Z hľadiska servisu, aký je rozdiel medzi snoubordom a lyžami?
Náročnejší je snoubord, lebo má väčšiu plochu. Tým, že sa skladá zo série drevených doštičiek a drevo stále nejakým spôsobom pracuje a krúti sa, zakrivenia plochy, ktoré treba dať do poriadku, sú častejšie. Celkovo, so snoubordom sa dá i viac experimentovať.

Napríklad?
Snoubordy napríklad priniesli technológiu Rocker, ktorú potom prevzali i lyžiari. Ide o to, že ak sa zdvihne špička dosky, potom počas jazdy nečelíš takému veľkému prítlaku, naopak, vztlak ťa v hlbokom snehu, ak máš rád freeride, berie sám hore a ty takto šetríš sily. Celkovo sa potom lepšie jazdí, doska na snehu lepšie pláva.

Na lyži Rocker pomáha podobne?
U lyží má vplyv aj na točivosť, ľahšie nasadíš oblúk, zároveň ale Rocker zachová stabilitu bežnej lyže vo veľkých rýchlostiach na hrane. Mnohí laici o Rockeri ešte nepočuli, avšak keď si ho vyskúšajú, zažívajú pri jazde radikálnu zmenu a super zážitok.

Keď ťa počúvam, v tomto fachu treba byť zdatný aj vo fyzike?
Áno, je to aj o fyzike, aj keď žiadne vzorce počítať nemusíme. Mám absolvovanú strojarinu, tak hádam sa niečo nalepilo (smiech …).


Máte na Petra lyžiarsku otázku, ktorú sa Modrá lanovka neopýtala? Rád vám odpovie osobne v servise Intersportu Gálfy v obchodnom centre Fórum v Poprade na druhom poschodí.

Objavujú sa požiadavky, ktorými ťa zákazníci prekvapia?
Niekedy chcú veci, ktoré nemá zmysel realizovať, respektíve by si skôr poškodili. 95 percent z nich si ale dá poradiť, dôverujú nám a akceptujú naše odporúčania.

Ostala ti z tohto súdka príhod nejaká v pamäti?
Časom sa prišlo na to, že na snouborde je lepšie, najmä kvôli rotačným trikom, ak máš viazania od seba viac vzdialené. Prišiel za nami chlapík so starým tipom lacného bazárového snoubordu, že chce takto od seba vzdialiť viazanie a máme mu dovŕtať nové inzerty. Avšak …

Avšak?
Na jeho type snoubordu sa to ukázalo ako veľmi zložité a prácne, museli sme ho prevŕtať krížom krážom. Kúpa nového snoubordu by ho vyšla oveľa lacnejšie, ako táto náročná prestavba.

Teda finančne nemala táto objednávka zmysel?
Vôbec, ale ani technicky veľmi nie. Lebo inzerty sme navŕtali na miesta, kde už nemali čo robiť a dosku dosť oslabovali. Nedal si ale povedať.

Čo ho viedlo k takej tvrdohlavosti?
Nepýtali sme sa, ale predpokladám, že mohol mať ku doske nejakú veľkú citovú väzbu.

Štruktúry, ďalší z hitov, ktorý prebrali bežní lyžiari od pretekárov.

 

Je ešte nejaký módny trend, ktorý teraz dosť „fičí“?
Zo závodného do rekreačného lyžovania prichádza nanášanie takzvaných štruktúr na sklznicu. Ich variantov je nekonečne veľa, podľa toho aký použiješ, vieš veľmi ovplyvniť správanie lyže podľa počasia a snehových podmienok.

Čo je a ako vyzerá tá štruktúra?
Najlepšie je to pozrieť na obrázku. Sú to vlastne rôzne vzory, drážky, čiaročky, ktoré vtlačí, alebo lepšie povedané vlisuje kotúč stroja do sklznice. Najlepšie ich uvidíš, ak si dáš sklznicu lyže do protisvetla.
Dá sa meniť táto štruktúra na lyži do nekonečna?
V podstate áno, lyži to nijako neublíži. To skôr treba dávať pozor na kamene (smiech …).

Doplníme ešte nejaké rady, ako sa starať o lyže, aby sme z nich mali čo najviac?
Veľa ľudí robí chybu, že po príchode z kopca odloží lyže mokré do vlhka. Lyža začína hrdzavieť, naruší to vlastnosti hrany. Preto najskôr treba lyže nechať vyschnúť a potom oddeliť páskou tak, aby medzi sklznicami jedného páru bola medzera.

Prečo?
Ak sa dotýkajú, hrany sa vzájomne otupujú.

Na čo ešte ľudia zabúdajú?
Pri zaletnení lyží, ako si to nazval, určite treba vypnúť pružinu viazania na nulu. Nemá zmysel, aby ostala v lete napnutá.

Hovoríš o pružine, ktorá uvoľňuje lyžiarku z lyže pri pádoch?
Áno. Práve toto pri servisovaní pozerám, lebo často hodnoty natiahnutia pružiny sú nastavené zle.

Vysvetlíš to bližšie?
Máme stupnicu od nuly do desať, čím väčšie číslo, tým väčšie natiahnutie. Podľa váhy lyžiara a dĺžky lyží treba určiť optimálne číslo. Ak dáme 60-kilovému lyžiarovi napríklad desiatku, viazanie mu v kritickej situácii pri páde nevypne a naopak 120-kilovému chlapovi by so štvorkou vypínalo stále. Aj jedno, aj druhé je nebezpečné.

Trocha to odľahčím. Ak po vianočných hodoch priberiem desať kíl, na silvestrovskú lyžovačku mi už treba nastaviť nové čísla?
Áno, najmä ak sú zmeny vo váhe už dvojciferné (smiech).

Ty mi povieš, aké číslo je pre mňa vhodné?
Áno, tých faktorov môže byť niekedy viac. Rovnica, ktorú mnohí používajú, mám 80 kíl, tak dám osmičku, nie vždy platí. Niektorí budú potrebovať väčšie číslo. Do hry vstupuje napríklad veľkosť lyžiarky, teda veľkosť nohy.

Veľmi zaujímavý rozhovor. Tento rok si už bol lyžovať? Na aký svah sa najviac tešíš?
Mám už za sebou testovanie skialpových lyží na Kaprune v Rakúsku a skúsil som už aj naše zjazdovky. Teším sa na nejaký freeride. Je jedno kde, hlavne že v prašane. Dúfajme, že bude.

 

 

 

Mám komentár: